Dans le sud: Cassis, St Tropez, Marseille, Aix-en-provence

Heey! Second week of the vacations i went with Lorraine to the south of france to visit my granfather (no he's not french but danish) who lives there !
det blev väldigt trevliga utflykter, sightseeing i Cassis, St tropez, Marseille, Aix-en-provence och good mat, och lite musik med farfar :)


Plage de cassis


Lorraine and le Cap canaille, c'est magnifique!




Les calanques de cassis


First day some sightseeing in St Tropez. My granpa and les deux filles!



St tropez


Lorraine


Moi et lolo


Vi såg en hel del stora båtar...
Ärligt talat, st tropez en mycket omtalad stad, men jag hade förväntat mig ännu större, glammigare , överväldigande.. det är en vacker småstad med en väldigt fin ham och mycket flashiga båtaroch restauranger man kan sitta på och schteka bakom solglasögonen. Men om man nu tar bort dessa båtar och lyxbutiker så är staden som stad inte exeptionell, väldigt fin men hur många franska städer är inte det?


One day we took the "route des crêtes" at the top of the mountain cap canaille. Rätt häftigt ändå

b


Farfar och jag :)



Sedan bar det av till storstaden marseille (frankrikes 2a eller 3dje största stad)
(we went to the big city marseille)




Känd för sin hamn och mångfald, hit kom nämligen många invandrare från nordafrika speciellt under algeriet-kriget. Staden är även en metropol för medelhavsområdet och man ser blandningen mellan det typiskt franska, medelhavsaktika , grekiska osv, och orientaliska. Många tycker staden är smutsig, kaotisk och inte alls som de andra franska städerna, men jag älskar just atmosfären, arkitekturen och mångfalden.


Andra dagar passade vi på att njuta av värmen


doppade mig i poolen...


doppade mig i havet
Nu tror ni säkert att det var jättevarmt och så. Det är det jag vill få det att se ut som på bilderna, men nu var inte detta hela sanningen. 14 grader i vattnet ungefär och i luften var det en 16-20 grader, samt lite blåst. Men soligt var det så jag bestämde att det var sommar ändå.


We took us also a trip to the beautiful student city Aix-en-provence
Jag är så förälskad i denna vackra stad!!




Hehe the presidential elections are announced everywhere.
Some days ago the first round of the elections took place, and since my hostfamily worked at the voting center i got to see the vote-counting ! I took some bad pictures and i'll put them up soon. As predicted now it's between Nicolas Sarkozy and Francois Hollande, who will be the president? we'll see in like 10 days


Vi gick på museum och kollade in Cézanne (som naturligtvis kommer från aix)


Aix-en-provence



Had a wonderful week, thank you all ( tack farfar och guro det var så snällt av er och ni blev omhändertagna som prinsessor!)

Bisous

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0