La folle journée

Hey! I've had one of best weekends during my whole stay in france. since i play viola in the youth orchesra at the music conservatory in Nantes , we got the chance to play at a HUGE festival in Nantes called "La folle journée" (The crazy day). During 5 days classical music concerts are played non-stop at several places in Nantes, but espacially at a big conference center and concert hall "La cité internationale des congrès". The thing is since we were considered as "artists" we had a pass , and we could go in to any concert for free, got a VIP terrasse and a VIP dinner last day. Our passes were actually only valid saturday, but since we had some contacts we managed to get in sunday to...

Hade verkligen helt fullspäckade dagar och hade otroligt kul! Det är så kul, i frankrike är klassisk musik mer uppskattat än i sverige och spelar man ett instrument är det en väldigt bra sak, inte lika "nörd-stämplat" som i sverige. Nu är det inte så hela tiden i sverige, men i högstadiet gick man kanske inte runt och sa till alla att man spelar fiol. Här är det "aah la classe, tu joue du violon!"


Before the concert: Hermine, Jeanne et Moi




i denna sal spelade jag!


mhm


temat i år var rysk musik


isabelle et jeanne


Adrien


vårt lilla kafferum.. är man musiker fikar man hela tiden vilket land man än befinner sig i



hehe


constance, moi, isabelle et jeanne


un petit café på terrasen


så började vi med konserterna vi kunde gå in på gratis.
vi började med en kvartett som bestod av fyra helt SJUKT snygga fransmän


Och som om vi inte var tillräckligt bländade av deras skönhet kom det två snygga snubbar till och så spelade de någon sjukt romantisk rysk musik. altfiolen är min nya dröm! jag skall gifta mig med denne man, spelar ingen roll att han är 32 och bor i paris!


Fortsatte att se tchaikovskys violinkonsert med en solist som var helt otrolig! coolaste tjejen jag sett på länge


senare en pianist och cellist som spelade rachmaninov och man fick lust att gråta så fint det var


Borodin


tchaikovskys pianokonsert


constance slappnar av med en kaffe efter all musik

på söndagen så vi en kvartett, en trio en kör som spelade allt från rachmaninov, tchaikovsky, borodin, chostakovitch.. till ryska gamla sånger


full rulle i foajén

vi kom till och med in på press-rummet bara för min kompis ava blev intervjuad för en tidning


sista kvällen en stor buffé för alla artister, press, organisers osv. jag åt lite för mycket. senare var det "fest" sent in på natten men eftersom det var söndag åkte jag hem tidigt.  fanns många glada ryssar som njöt av maten




mitt bordssällskap




c'était vraiment des folles journées!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0