Lycée Les Bourdonnières

I forgot I haven't presented my school properly, so here are some pictures.




It's a huge school with 1500 students... i got lost the first weeks



Lunch! Maten i Bamba är otroligt god.
Man väljer en förätt:
-antingen tar du något onyttigt, (vissa dagar en liten pizza, ostpaj, paté osv) eller så finns ett salladsbord med all möjlig sallad, pastasallad, coscous, grönsaker, ägg osv.

Man väljer en huvudrätt:
-Finns oftast två rätter att välja mellan, och det är oftast någon typ av kött/fisk/kyckling med kolhydrater i någon form.

Man väljer ost:
-du tar ett bröd och den ost du vill, camambert, chèvre etc...

Man väljer en efterrätt:
-En youghurt, bakelse, frukt... ja vad du vill.

ELLER:
Så kan du en gång i veckan gå till "La sandwicherie" och äta en OTROLIGT god macka i baguettebröd, även här finns massa olika att välja på.
Även här får du en sallad till förätt, en frukt plus kaka/youghurt till efterätt.

Det är sjukt. Jag sitter å lektionen och räknar ner till lunchen. Men de äter så sjukt sent! Aldrig tidigare än kl 12 och kl 13 är inte ovanligt. Snacka om att det var svårt att vänja sig, speciellt när jag ätit vitt bröd till frukost , vilket gör att man blir hungrig två sekunder efter. De vet typ inte vad mörkt bröd är här.


Marion et Philippe


Pauline och en kille jag trodde hette antoine fram tills igår då jag fattade att jag blandat ihop honom med en annan. Vet fortfarande inte vad han heter. Illa.

Vägen till Matsalen!!!!


En KILLE skriver såhär.

Här skriver alla ALLT för hand. Du får skriva läxor på datorn men då tror läraren automatiskt att du har kopierat allt från wikipedia typ. Herregud. Jag gillar allt i frankrike men fransk skola är knäpp. Jag går inte på en skola med jättehög akademisk nivå , utan den är relativt "chill" om man jämför med många franska skolor. Ändå har det ett uråldrigt sätt att göra saker på.
-Om du inte varit på en lektion en dag ringer de hem direkt och frågar varför.
-Om du är 3 min försenad måste du till expeditionen och hämta en lapp där du förklarar därför.
-Jag citerar ekonomiläraren: "Om jag ber er att ge en definition på någonting skall ni inte förklara vad det är, bara lär er det utantill. Det är bäst att ni lär er grejerna utantill, och fråga inte varför det är så, det bara är så."
-De antecknar ALLT läraren säger, varenda mening
-Sedan på proven är frågorna ganska svåra och kräver att man tänker lite. Läraren frågar varför eleverna inte analyserat, men de har ju bara fått lära sig allting utantill. Man analyserar inte på riktigt förrän sista året, de först gymnasieåren svarar man bara. Till och med deras "analys" skall vara efter en speciell mall annars är den inte "korrekt".
-Typ alla handstil. Folk skrattar åt min, och jag har fin handstil i sverige.


Paula, en utbytesstudent från USA/Nicaragua som jag kan ta en paus från franskan med då och då. Skönt att inte vara den ända rymdvarelsen (utbytesstudenten) på skolan.

Så nu vet ni lite om fransk skola.

Måste bara berätta, igår var jag på väldens roligaste electro-festival i Nantes. Helt sjukt var det. Helt klart min bästa kväll i frankrike hitills. Berättar mer m det snart. Och nu är det snart höstlov, vilket betyder att jag skall till Paris med Lorraine!!! Jag längtar GALET mycket.

Bisous


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0